Actualités

Theo Angelopoulos : Greek Film maker, The internal Journey
Theo Angelopoulos : réalisateur grec, le voyage intérieur

220px Theodoros Angelopoulos Athens 26 4 2009 2Cinéaste grec consacré par la Palme d’Or à Cannes en 1998 pour « L’Eternité et un jour » et par un Lion d’Or à Venise. C’est à Paris, où il fait ses études cinématographiques, qu’il détermine son style. 

Après sept années en France, il décide de retourner dans son pays pour être au plus près des évènements politiques et résister, par le cinéma, à la dictature des colonels qui assaillent son pays. C’est dans ce contexte difficile qu’il réalise un de ses plus grands films, « Le Voyage des Comédiens ». Très attaché à sa double culture, française et grecque, la thématique de la frontière traverse ses films et interroge directement la question du métissage. Si son œuvre nous bouleverse aujourd’hui, c’est qu’il a su réinvestir cette modernité dans le contexte politique de la dictature grecque. Ainsi le cinéma s’est révélé être un moyen de résistance politique, et c’est au péril de sa vie qu’il s’est engagé en ce sens. Il est décédé en Janvier 2012 renversé par un motard près du Pirée, lors du tournage de son dernier film, présenté au Festival de Cannes 2012. 

 

Greek director, he was awarded the Palme d’Or at the 1998 Cannes Film Festival, for « Eternity and a day », and also a Golden Lion at Venice.

It was in Paris, where he studied Cinematography, that he developed his own personal style.

After seven years in France, he decided to return to Greece.

He wanted to be able to keep up with political developments, and use his art as a means of resisting the military dictatorship which had come to power in his home country.

He produced one of his greatest films « The Travelling Players », while living and working in this difficult context.

Always conscious of his double cultural identity, French and Greek, his films often dealt with themes such as the crossing of borders and inter-racial mixing.

The fact that his work has such power in present times, is largely due to his ability to manipulate his contemporary vision within the political context of the Greek dictatorship.

In this way he was able to use his film as a means of political resistance, and he did so, despite the considerable risks involved.

 Directed by Elodie LELU

French Version
English Version
English subtitles
Spanish ( Latin America) and Brazilian subtitles  
A documentary of 52’
High Definition
HD Cam and Apple ProRes 422